جواز توسل به انبیاء و ائمه
پرسش : چرا برای اثبات جواز توسل به غیر خدا ، همیشه به حضرت یعقوب مثال زده می شود ؟ در حالی که توسل به شخص زنده اشکال ندارد ، آنچه جای بحث است ، توسل کردن به افرادی است که الان مرده اند ، پس اگر می شود برای جواز توسل به مردگان ، آیه ایی ا زقرآن را بیان کنید؟
پاسخ :
در آیه 64 سوره مبارکه نساء ، می فرماید: (... لَوْ أَنَّهُمْ إِذ
ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ
لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا) (... اگر این
مخالفان، هنگامى که به خود ستم مى کردند (و فرمانهاى خدا را زیر پا مى
گذاردند)، به نزد تو مى آمدند و از خدا طلب آمرزش مى کردند و پیامبر هم
براى آنها استغفار مى کرد خدا را توبه پذیر و مهربان مى یافتند).
در
این آیه شریفه می فرماید: مردم به نزد رسول خدا بروند تا حضرت برای آنها
طلب بخشش کند ، و اینجا نفرموده که فقط در صورت زنده بودن رسول خدا به نزد
او بروند ، بلکه این آیه عمومیت دارد و هم شامل حیات ایشان و هم بعد از مرگ
ظاهری حضرت می شود.
اگر
شما می گویید : توسل به افراد زنده جایز است ، سوال من از شما این است که
آیا انبیاء وائمه معصومین علیهم السلام ، مرده اند یا زنده ؟
که
فریقین در مورد زنده بودن انبیاء ، شک ندارند ، از باب مثال جناب آلوسی
که از علمای سرشناس اهل سنت است ، دررابطه با حیات انبیاء می فرماید:
(أما
حیاة الأنبیاء علیهم الصلاة والسلام الحیاة البرزخیة التی هی فوق حیاة
الشهداء الذین قال الله تعالی فیهم بَل أحیَاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَ
فأمر ثابت بالأحادیث الصحیحة)
حیات
انبیا علیهم السلام حیاتی برزخی وبرتر از حیات شهداست که خداوند متعال در
مورد ایشان فرموده است که ایشان زنده اند نزد پرورگارشان روزی داده می شوند
. پس این امر مطلبی ثابت شده با روایات صحیح است. (الآیات البینات فی عدم
سماع الأموات ج1/ص39 )
اما
در مورد زنده بودن اهلبیت عصمت علیهم السلام ، باید عرض کنم که ائمه ما
نیز همگی شهید هستند و بر اساس آیه 169 سوره آل عمران ولاتَحسَبَنَّ
الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أموَاتَا بَل أحیَاءٌ عِندَ رَبِّهِم
یُرزَقُونَ:کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندارید بلکه ایشان
زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی داده می شوند)
بنابراین توسل ما هم به انسانهایی است که در حقیقت زنده اند .
- ۹۱/۱۲/۱۵