نــــــــــور

اَللّـــــــــهُ نــُـــورُ السَّــــمواتِ وَ الأَرضِ

نــــــــــور

اَللّـــــــــهُ نــُـــورُ السَّــــمواتِ وَ الأَرضِ

مشخصات بلاگ
نــــــــــور

" سَلامٌ عَلَی إل یاسِین "

منتظر مأیوس نیست. منتظر از درد هجر میسوزد

اما بشوق وصال سر زنده و امیدوار است .

انتظار یعنی امید به فردا

فردای وصال ...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

ویژگی های بنده واقعی خدا

چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳ ب.ظ

هفت ویژگی بنده واقعی

بنده و معبود

چطور میتوانیم بفهمیم به حقیقت عبودیت پی برده ایم ؟

می گویند : ابوطلحه انصاری در مدینه باغی داشت و کسی که درمدینه باغ داشت امتیاز خوبی بود . روزی داشت قرآن میخواند . این آیه را خواند : از آنچه دوست دارید انفاق کنید . پیش خودش گفت : من این باغ را دوست دارم . پیش پیامبر رفت و گفت : من می خواهم این باغ را انفاق کنم . این حقیقت قرآن خواندن است . یعنی کسی که این طوری از قرآن اثر پذیرفت.

 ملا فیض کاشانی کتابی بنام محجة البیضا نقل میکند : یک جوانی در مدینه خیلی زیبا عبادت می کرد . دختری عاشق این جوان شد . عشق مجازی . این دختر روزها می آمد و نماز او را تماشا می کرد ولی پسر به او محل نمیگذاشت . روزی دختر جلوی او را گرفت و گفت : من از عشق تو دارم می میرم . تو شهوت و غریزه نداری و اصلا به من نگاه نمی کنی . جوان گفت : من هم شهوت دارم و چه کسی از گناه بدش می آید ؟ انسان به خودش فشار می آورد که گناه نکند ولی یک آیه دست من را می بندد . این که خدا می گوید : من چشم اشاره شما و نیت شما را می دانم . وقتی خدا این را می داند ، من چطور می توانم این گناه را انجام بدهم . یعنی نماز خواندن در مسجد کوفه این اثر را روی او گذاشته بود . میگویند : خانم با این آیه تغییر کرد .

شبی که رسول اکرم به معراج رفت ، خدا از او سوال کرد : ای احمد چه زمانی بنده ، بنده ی واقعی من است ؟ گفت : نمی دانم . البته ندانستن در برابر پروردگار . خدا فرمود : اگر هفت ویژگی در بنده ای بود ، او بنده ی واقعی من است . اگر نماز ، روزه ، دعا و انفاقتان در شما این هفت شاخصه را نشان داد و احساس می کنید که این حالات را که البته درجه دارد ، در شما ایجاد می کند ، این حقیقت عبادت است .

          ادامــــــــه مطلب را ببینید

ا – قدرت بازدارندگی از حرام یعنی من واقعا این را احساس کنم ، حالا که نماز می خوانم دلم نمی خواهم دروغ بگویم و نگاه به حرام بکنم ، دلم نمی خواهد پای فیلم مبتذل بنشینم . این نشانه حقیقت و کُنه عبودیت و ورع است . ورع از تقوی بالاتر است . یعنی قدرت بازدارنده . پلیس درونی که مانع می شود

 2 – خوف و ترس حقیقی و پسندیده ، یعنی ترس منفی نباشد . ترس پسندیده مثل ترسی که یک بچه از پدرش دارد . فردی در جنگ دید که عبدالله بن عامر دعا و التماس می کرد و می گفت : خدایا سه چیز از تو میخواهم . یکی اینکه از غیر از خدا نترسم . از خدا خواستم محبت نامحرم را از دلم بیرون کنم . آقایان متاهل از خدا بخواهند که فقط محبت همسر را در دلشان بیندازد و این الفت ایجاد می کند و خود انسان هم راحت می شود . سومی اینکه خوابم را کم کند تا عبادتم زیاد بشود .

-3 حیا . اگر حیا نباشد ایمان نیست . حدیث داریم : تمام نیکی ها ریشه اش حیا است . اگر حیا نباشد ، در جامعه بزرگترها تکریم نمی شوند . حیا به این معنا است که انسان احساس کند یک ناظر محترمی او را تحت نظارت دارد . بهترین حیا ، حیا از خداست . جوانی در مدینه انگشتری پیدا کرد و او نیازمند بود ولی او صاحب انگشتر را که مردی یهودی بود پیدا کرد و انگشتر را به او داد . برای یهودی خیلی جالب بود که جوان مسلمان نیازمند این را تحویل داده است . او گفت : جوان نگفتی این صاحب انگشتر یهودی است و این انگشتر را بفروشم و پولش را خودم بردارم . گفت : چرا . ولی دیدم در روز قیامت پیامبر در یک طرف می نشیند و حضرت موسی در طرف دیگر می نشیند . وقتی من و تو وارد می شویم و موسی به تو که پیروی او هستی نگاهی می کند و رسول خدا هم به من نگاهی میکند که پیروی او هستم . اگر حضرت موسی به پیامبر ما بگوید : به آنها یاد نداده بودی مال مردم را حفظ کنند ، دیدم پیامبر ما باید جلوی موسی خجالت بکشد . یعنی آدم بداند خودش است و کسی او را نمی بیند ولی خجالت می کشد .

روزی آقایی در کیوسک تلفن ضربه ای به جعبه تلفن زد و پولهای آن بیرون ریخت . آقا متعجب بیرون آمد و حتی پول خودش را هم برنداشت . ولی بعضی ها خوشحال شدند و آن را برداشتند و از این آقا پرسیدند : چی شد ؟ گفت هیچی این ها مال اداره مخابرات است و حرام است . این خیلی حرف است . ما متاسفانه در جامعه مان عده ای هستند که در حرام خوری قدرت توجیه دارند . توجیه می کند و مال حرام را مصرف می کند . اگر انسان حیا را احساس کند حالا در کیوسک تلفن کسی نیست خودم هستم ولی این پول مال من نیست که بردارم . پس سومین حقیقت عبودیت ، حیا ، ورع ، خوف است . حیا دو قسم است : حیای پسندیده و ناپسند . حیای ناپسند یعنی من مسئله شرعی را نمی دانم و نمی پرسم . در کار و انفاق هم حیا نیست . در خواستگاری هم حیا نداریم . در حقگویی هم حیا نیست . ولی در ارتکاب گناه از خدا حیا داریم و این حیای پسندیده است .

4 – سکوتی است که به او اجازه ورود به سخنان لغو و بیهوده را نمی دهد . بعبارت دیگر انسانی که نماز می خواند یکی از شاخصه های عبادتش این است که کنترل زبان دارد . حدیث داریم : کسی که نماز می خواند و با زبان همسرش را آزار می دهد یا سخن چینی میکند ، این باعث میشود که نمازش ، نماز حقیقی نباشد . یعنی نماز حبط می شود و ار بین می رود . از لقمان سوال کردند : تو چرا این قدر در زندگی ات موفق بودی ؟ گفت : یکی از دلایلش سکوت است . از امام سجاد (ع) پرسیدند : سکوت بهتر است یا سخن ؟ یقیناً سخن . چون فضیلت سکوت را از همین سخن می گویید . منظور از سخن یعنی حرف های بیهوده نباشد . گاهی در یک شب نشینی در مدت سه ساعت هیچ سخن درستی گفته نمی شود . من نمیگویم همه اش آیه و حدیث بخوانند ولی باید ثمره ای هم داشته باشد . گل چرخاندن بعضی از مجالس ما ، تمسخر دیگران است . بیشترین کسانی که جهنم می روند با زبان می روند .

5 – کنترل خوردن . در روایت داریم : شیطان با حضرت یحیی ملاقات کرد و شیطان به یحیی گفت : تو اشکالی داری و او گفت : بگو . شیطان گفت : غذا خیلی می خوری و توفیق نماز شب از تو سلب می شود . می گویند : بعد از این حضرت یحیی غذا را خیلی کم کرد . و شیطان هم گفت : بعد از این ، دیگر کسی را نصیحت نمیکنم . چون تو حربه من را از من گرفتی . می گویند : در ماه رمضان در دادگاهها جرم کم می شود . در ماه رمضان انسان فکر می کند حال گناه کردن ندارد . کنترل غذا مهم است . کسی که نماز میخواند  غذای حرام نمی خورد و مقید است که اسراف و پرخوری نکند . حد و مرزی در تغذیه اش باشد .

6 – بغض دنیا . یعنی به دنیا وابستگی نداشته باشد . اگر با دنیا سخت بگیرید با شما سخت می گیرد . اگر سوارش بشوید ، مَرکب خوبی است ولی اگر سوارت بشود ، راکب خوبی است . اگر انسان نگاهش به دنیا نگاهش به گول خوردن باشد ، حسابی انسان را به زمین می اندازد . وقتی دنیا گفته میشود ، منظور من همین است نه کوه و دشت و دره . کسی دنیا را مذمت میکرد . حضرت علی (ع) گفت : چرا دنیا را مذمت میکنی ؟ دنیا محل حبوط اولیائ خداست . دنیا محل تجارت آخرت است . آن چیزی که برای تو بد است و ابستگی توست . استادی می فرمودند : وقتی حضرت علی (ع) می فرمود : دنیا بد است ، دنیا را رها نکرد . خلافت را رها نکرد. زمانی که گفت : دنیا برو کس دیگری را گول بزن ، من با تو کاری ندارم که خلیفه بود و رهبری جنگ هم می کرد ، معنی اش این نیست که دنیا را رها کنم یعنی به زنم توجهی نکنم و به خواسته های بچه ام نرسم . یا اینکه خانه نخرم . بعضی ها فکر می کنند مومن بودن معادل فقیر بودن است تا کسی خانه خوب و ماشین خوب می خرد باید کافر بشود . یا کارخانه دار باید کافر باشد . چه عیبی دارد کارخانه دار مومن باشد . منظور از دنیا ، دنیا داری نیست منظور وابستگی به دنیا است . بعبارت دیگر امیری بر دنیا خوب است ولی اسیری دنیا بد است .

7 – اَخیار و خوبها را دوست دارند و با متقین دوست هستند . با کسی دوست هستند که خلق و خوی الهی دارد . خدا می فرماید : من ظالم را دوست ندارم . هرکس ظالم را دوست ندارد ، خلق و خوی الهی دارد . بعبارتی دیگر معنی حُب و بُغض ، حُب و بُغض الهی است . این هفت شاخصه را که به اختصار عرض کردیم ، اینها اثر پذیری از عبودیت است . حالا ممکن است کسی بگوید : هیچ کدام از این ها در ما نیست . پس بیاییم نماز را تعطیل کنیم . خیر این نیست . اگر ما میگوییم شما از قله کم بالا رفته اید و یا اول قله هستید ، معنایش این نیست که قله را رها کنید و به دره بروید . کم کم این ها را در خودش ایجاد کند . حیا رتبه دارد . بالاترین حیا ، حیای انبیاء است . انسان کم کم در خودش ایجاد کند .

امام صادق (ع) جوان بود و در خانه خدا طواف می کرد . هوا گرم بود و عرق کرده بود . دوباره طواف های مستحب می کرد . ایشان گفت : یک وقت دیدم دستی روی شانه ام آمد . دیدم امام باقر (ع) ، پدرم است . گفت : پسرم خودت را به زحمت نینداز ، خدا به عمل کم هم راضی میشود . پیامبر فرمودند : عبادت را مبغوض نفس خودتان نکنید . خانواده ها ، عبادت را مبغوض جوانانتان نکنید . کاری کنید جوانان با شوق به مسجد می آیند . نماز جماعت این قدر باید با جاذبه باشد که انسان خودبخود به طرف آن کشیده بشود . می گویند : کارگردانی خوب است که فیلمش این قدرجاذبه داشته باشد که احتیاج به تبلیغات نداشته باشد . یا اینکه دسته ای بگوید : من دیگر نماز نخوانم و دنبال حیا بروم . سوره معارج میگوید : نمازگزار کسی است که تعبد و ...دارد . این ها اثرات نماز است .

منبع: سایت شبکه سه برنامه سمت خدا پاسخگوئی دکتر رفیعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی