آیا هدایت و گمراهی اختیاری است ؟
سوال: آیا اینطور نیست که خداوند هرکه را بخواهد هدایت کرده و هرکه را بخواهد گمراه میکند؟ طبق آیه 26 سوره مبارکه ی بقره : اعوذ به الله من الشیطان الرجیم إِنَّ اللَّهَ لاَ یَسْتَحْیِی أَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـذَا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَیَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ .
در پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم که هدایت و ضلالت به دست خود
انسانها است یعنی این انسان است که با اعمالش خود را به جاده هدایت و
سعادت میرساند و همین انسان میتواند با اعمال زشت و ناپسند خود را مبغوض
درگاه الهی ساخته و در مسیر ضلالت و گمراهی قدم بردارد، همان گونه که حضرت
آیت الله مکارم شیرازی در ذیل همین آیه در تفسیر نمونه مینویسد:
ظاهر
تعبیر آیه فوق، ممکن است این توهم را بوجود آورد که هدایت و گمراهى جنبه
اجبارى دارد و تنها منوط به خواست خدا است، در حالى که آخرین جمله این آیه
حقیقت را آشکار کرده و سرچشمه هدایت و ضلالت را اعمال خود انسان مىشمارد.
توضیح
اینکه: همیشه اعمال و کردار انسان، نتائج و ثمرات و بازتاب خاصى دارد، از
جمله اینکه اگر عمل نیک باشد، نتیجه آن، روشنبینى و توفیق و هدایت بیشتر
به سوى خدا و انجام اعمال بهتر است.
شاهد این سخن آیه 29 سوره انفال
است که مىفرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ
یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً:" ... اگر پرهیزگارى پیشه کنید خداوند حس تشخیص
حق از باطل را در شما زنده مىکند و به شما روشنبینى عطا مىفرماید".
و
اگر دنبال زشتیها برود، تاریکى و تیرگى قلبش افزون مىگردد، و به سوى
گناه بیشترى سوق داده مىشود و گاه تا سر حد انکار خداوند مىرسند، شاهد
این گفته، آیه 10 سوره روم مىباشد که مىفرماید:
ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ
الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا
بِها یَسْتَهْزِؤُنَ:" عاقبت افرادى که اعمال بد انجام مىدهند، به اینجا
منتهى شد که آیات خدا را تکذیب کردند و مورد استهزاء قرار دادند"! و در آیه
دیگر مىخوانیم: فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ:" هنگامى که
از حق برگشتند خداوند دلهاى آنها را برگردانید" (سوره صف آیه 5).
در
آیه مورد بحث نیز شاهد این گفته آمده است، آنجا که مىفرماید: وَ ما
یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ:" خداوند گمراه نمىکند جز افراد فاسق و
بد کردار را".
بنابراین انتخاب راه خوب یا بد از اول در اختیار خود ما
است، این حقیقت را وجدان هر انسانى قبول دارد، سپس باید در انتظار
نتیجههاى قهرى آن باشیم.
کوتاه سخن اینکه: هدایت و ضلالت در قرآن به
معنى اجبار بر انتخاب راه درست یا غلط نیست، بلکه به شهادت آیات متعددى از
خود قرآن،" هدایت" به معنى فراهم آوردن وسائل سعادت، و" اضلال" به معنى از
بین بردن زمینههاى مساعد است، بدون اینکه جنبه اجبارى به خود بگیرد.
و
این فراهم ساختن اسباب (که نام آن را توفیق مىگذاریم) یا بر هم زدن
اسباب (که نام آن را سلب توفیق مىگذاریم) نتیجه اعمال خود انسانها است
که این امور را در پى دارد، پس اگر خدا به کسانى توفیق هدایت مىدهد و یا
از کسانى توفیق را سلب مىکند، نتیجه مستقیم اعمال خود آنها است.
این
حقیقت را در ضمن یک مثال ساده مىتوان مشخص ساخت، هنگامى که انسان از کنار
یک پرتگاه یا یک رودخانه خطرناک مىگذرد، هر چه خود را به آن نزدیکتر
سازد، جاى پاى او لغزندهتر و احتمال سقوطش بیشتر و احتمال نجات کمتر
مىشود و هر قدر خود را از آن دور مىسازد، جاى پاى او محکمتر و
مطمئنتر مىگردد و احتمال سقوطش کمتر مىشود، این یکى هدایت و آن دیگرى
ضلالت نام دارد.