نــــــــــور

اَللّـــــــــهُ نــُـــورُ السَّــــمواتِ وَ الأَرضِ

نــــــــــور

اَللّـــــــــهُ نــُـــورُ السَّــــمواتِ وَ الأَرضِ

مشخصات بلاگ
نــــــــــور

" سَلامٌ عَلَی إل یاسِین "

منتظر مأیوس نیست. منتظر از درد هجر میسوزد

اما بشوق وصال سر زنده و امیدوار است .

انتظار یعنی امید به فردا

فردای وصال ...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۳۵ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است





پســـــــــــــــــــــــــــــت ثـــــــــــابـــــــــــــــــــت

من گریه می ریزم به پای جاده اَت تا


 آئینه کاری کرده باشم مَقدمَت را


 اوّل ضمیر ِ غائبِ مـــــفرد کجائی؟


 ای پاســــــخ ِ آدینه های پُر معمّـا 




عاشق اگر شدم ، اثر ِ چشمهای توست 


اصــلاً تمام ، زیر ِ سر ِ چشمهایِ توست 


دلهایِ سنگ را به نــگاهی طــــــلا کنی 


 این کیمیا گری هنر ِ چشمهایِ توست!


رؤیای صادق شیخ مفید:

شبی شیخ مفید در خواب دید که در مسجد کرخ از مساجد بغداد نشسته است و فاطمه زهرا(س)  دست امام حسین(ع)  و امام حسین(ع)  را گرفته بود و به نزد شیخ مفید آمد و فرمود: یا شیخ! علّمهما الفقه !

 ای شیخ به این دو، فقه تعلیم بده !

 شیخ از خواب بیدار شده و در حیرت افتاد که این چه خوابی بود و من کی هستم که به دو امام فقه تعلیم دهم!؟ 

از سوی دیگر خواب دیدن امامان معصوم(ع) خواب شیطانی نیست. وقتی صبح شد، شیخ به مسجدی که در خواب دیده بود رفت و در آن جا نشست؛ ناگهان دید که زنی جلیل و محترم ، دست دو پسر را در دست دارد وارد مسجد شد.

 وی به نزد شیخ آمد و گفت: یا شیخ علمهما الفقه. 

شیخ تعبیر خواب را فهمید و به تعلیم و تربیت آنان همت گماشت و بسیار به آن دو بزرگوار احترام می‏نمود.

آن دو پسر کسی نبودند جز سید رضی معروف به شریف و سید مرتضی معروف به علم الهدی، که از فقهای سرامد روزگار شدند.

کجای آسمان ها بهتر از تو را می توان یافت!

 
ای بهترینم !
 چه غروری سراپای وجودم را فرا می گیرد وقتی که میبینم تو با تمام بزرگیت چه عاشقانه به من کوچک نگاه می کنی و تمام دستوراتت تنها و تنها به خاطر خود من است و من گاهی چه کودکانه بهانه میگیرم و چه بهای بزرگی می دهم از بهانه هایم.
 
عزیز ترینم !
چه خوب است که آگاهی و می دانی که اکثرا کم کاری ها و بدکارهایم از روی ندانی و جهالت است و چه بهای بزرگی می دهم از ندانم کاری هایم
 
مهربان ترینم !
گاهی با خود می اندیشم که چه بی رحمانه به خود ظلم می کنم وقتی که تو برایم راه گذاشتی و راهنما و خودت در لحظه لحظه عمرم کنارم هستی،به حرف هایم ،درد هایم و شیطنت هایم گوش می دهی اما من چشم هایم را به رویت که تمام هستی ام را فراگرفته و گوش هایم که پر از حرف های توست می بندم و برای خود دنیایی از پوچی و خود آزاری می سازم که بدترین بهایش نبودن توست و چه بهای بزرگی ست نبودن تو .
 
بخشنده ترینم!
تقاضای بزرگی نیست از بزرگی ،بزرگی خواستن ! و من چون کودکی پر از شیطنت از تو می خواهم که با غلط گیر مهربانی هایت تمام تند روی ها و کند روی هایم را لاک بگیری و چشم هایم را امیدوارانه می بندم و آرام می پرسم : می شود به خاطر گل رویت به رویم نیاوری؟! به جان خودت مهربانی و بخشندگیت مرا پرو کرده است و البته گاهی چه بهای خنده داری می دهم از پرویی هایم .

ای پاسخ گــــــــــــــــرامی امن یجـــــیب ها
تعجیــــــــل کن به خاطر ما ناشــــــــکیب ها

چشم جهان به چشمۀ دستان سبز توست
جاری شــــو از ورای فــــــــــراز و نشیب ها

تکلیف انتقام شهـــــــیدان به دوش کیست؟
خون مســــــــیح مانده به روی صــــلیب ها!

برخیـــــــز و بزم شب زدگان را به هـــــم بزن
ای آشــــــــنا به ندبه و اشــــــــک غریب ها

تعجیل کن به خاطر صـدها هــزار چشم
ای پاســــــخ گرامی امّن یجـــــــیب ها

متی ترانا و نراک ....

و ما اموالکم و لا اولادکم بالتی تقربکم عندنا زلفی

الا من ءامن و عمل صالحا

فاولئک لهم جزاء الضعف بما عملوا

و هم فی الغرفات ءامنون      سبأ - 37


ترجمه :

=====

اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرب نمی کند

مگر کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام بدهند

که برای آنان به پاس اعمالشان پاداش مضاعف داده میشود

و آنان در غرفه های بهشتی در امنیت کامل خواهند بود


پنج درس :

======

1 - مال و فرزند ملاک نزدیکی به خدا نیست

2 - ایمان و عمل صالح سبب نزدیکی و تقرب بخداست

3 - هم ایمان ( باور قلبی ) لازم است هم عمل و هیچکدام به تنهایی فایده ای ندارد

4 - در قبال ایمان و عمل صالح پاداش داده میشود ( نه به اندازۀ عمل )

5 - مؤمنین نیک کردار علاوه بر پاداش دنیوی ، در بهشت با آرامش کامل مقیم میشوند.

بسم الله الرحمن الرحیم

در کتاب «اشک روان بر امیر کاروان‌» ترجمه کتاب «الخصائص الحسینیة‌» تألیف آیت‌الله حاج شیخ جعفر شوشتری (رحمت الله علیه) (که به خاطر امانت داری عین عبارات نقل می‌شود) چنین آمده است‌:

در بیان ثبوت خصایص سوره حمد و بسم‌الله از برای جناب حسین (علیه السلام)پس می‌گوییم :

سوره حمد ام‌ّالکتاب است و حسین‌(علیه السلام)ابوالائمة الاطیاب است‌. [1]

سوره حمد کنز اطاعت است و حسین (علیه السلام)اسباب شفاعت است‌. [2]

سوره حمد وانیه است و حسین (علیه السلام)وافی به اسباب مغفرت است‌.

سوره حمد شافی است و حسین (علیه السلام)تربتش شفا است‌. [3] و خونش شفا بوده چنان که در قضیة دختر یهودی معروف است‌ [4]، و اشکی که بر او ریخته می‌شود شفا است که خاموش می‌کند آتش‌های باطنی و ظاهری را، که اگر قطره‌ای از آن در جهنّم بیفتد حرارت او را خاموش می‌کند، چنانکه در حدیث است‌. [5]

سوره حمد کافیه است و حسین (علیه السلام) محبتش کافی است‌، سوره حمد معادل قرآن است و حسین (علیه السلام)شریک قرآن و معادل قرآن است‌، در ودیعه گذاشتن پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم).

سوره حمد سبع المثانی است چون هفت آیه است و دو دفعه نازل شده و حسین (علیه السلام)از برای او خصوصیتی است که آن جناب دو مرتبه نازل شده است از آسمان‌، و دو مرتبه صعود نموده‌؛ پس روحش نزول نموده وقت ولادتش و(صعود نموده‌) وقت وفاتش‌، مانند باقی ائمه و انبیأ و جسد آن حضرت را بالا بردند باز فرود آوردند، و این از خصایص آن جناب بود؛ چنانکه در روایات است که چون آن حضرت را شهید نمودند و سر مبارکش را به نیزه کردند و به کوفه بردند، ملائکه نازل شدند و آن جسد شریف را با همان حالت به آسمان پنجم بردند و با صورت علی (علیه السلام)در آن جا، نگاه داشتند و اهل آسمان‌ها به او نظر نمودند که به خون آلوده است‌؛ پس بر قاتلش لعنت کردند، آنگاه برگردانیدند او را به محلّش در کربلا. [6] و در این امور حکمتهای خفیّه است که فهم ما به کنه آن نمی‌رسد و خدا عالم است به آن‌.

سوره حمد، کسی آن را بخواند و مؤمن باشد به ظاهر و باطن آن‌، خداوند او را عطا کند به هر حرف‌، حسنه‌ای که افضل باشد از تمام دنیا. [7] و حسین (علیه السلام)هر کس او را ذکر نماید و گریه کند، عطا کند خدا به او به هر اشکی‌، حسنه‌ای که بهتر است از دنیا و  مافی ها، و هر کس او را زیارت کند عطا کند خدا او را به هر حرفی‌، حسنه‌ای که افضل است از تمام دنیا.

بسم‌ الله در صدر صدو چهارده موضع از قرآن است و حسین (علیه السلام)صدو چهارده چیز دارد که همه اسباب غفرانند.

بسم‌ الله مذکور می‌گردد در وقت ذبح و نحر به جهت تکلیف شرعی‌، و حسین ذکر می‌شود [8] در وقت ذبح و نحر و قتل به جهت اشدّیت قتل و نحر او از هر قتلی و نحری‌، چنانکه در حدیث نبوی مذکور است‌. [9]

                                                 منبع : سایت رهروان ولایت

پی نوشت ها:ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.بحار. جلد 43. ص 295- مناقب ابن شهرآشوب‌. جلد 3. ص 226 به نقل از سلیم بن قیس‌.
2. بحار. جلد 44. ص 242 - منتخب طریحی‌. جلد 1. ص 48.
3.بحار. جلد 44. ص 221 - امالی طوسی‌. جلد 1. ص 324 الی 325. 68- بحار. جلد 45. ص 192 - منتخب طربحی‌. جلد 1. ص 61.
4.بحار. جلد 45. ص 290 - کامل الزیارات‌. باب 32. ص 102.
5.بحار. جلد 45. ص 229 - کتاب المختصر. ص 146 الی 147. به نقل پاورقی بحار.
6.بحار. جلد 89. ص 227 - مجمع البیان‌. جلد 1. ص 18 - عیون الاخبار. جلد 1. ص 302.
7. نحر به معنای کشتن شتر، و ذبح به معنای سربریدن حیوانات دیگر است‌.
8.یعنی بادیدن هر صحنه‌ای از ذبح‌، نحر و قتل‌، ببیند و به یاد حادثه هولناک قتل آن حضرت می‌افتد.
9.بحار. جلد 44. ص 264 - تفسیر فرات‌. ص 55.

چند تصویر قدیمی از حرم مطهر رضوی


                   http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news_albums/185377/1427/resized/resized_259711_951.jpg

                        در طول قرنهای مختلف , رجال کشورهای اسلامی , حکام و امرای خراسان , مردان
                        با اخلاص و علاقه مند به مقام شامخ ولایت و امامت با صرف مبالغی در تجدید عظمت
                       آن کوشیده اند , ضمن تزئین آن با ایجاد بناها و به جای گذاشتن آثاری این مکان شریف
                        را مملو از جلوه های کهن هنری دوران گذشته نموده و نفایس تاریخی و شاهکارهای
                                 هنری شان را مخلصانه به این جایگاه رفیع عرضه دارند.



امشب به عشاق حسین ،

زهرا دهد مزد عزا ،


یک عده را درمان دهد ،


یک عده بخشش در جزا ،


یک عده را مشهد برد،


یک عده را دیدار حج ،


باشدکه مزد ما شود ،


تعجیل درامر فرج


حلول ماه ربیع الاول ماه شادی و سرور اهل بیت (ع)مبارک باد.

التماس دعا