نــــــــــور

اَللّـــــــــهُ نــُـــورُ السَّــــمواتِ وَ الأَرضِ

نــــــــــور

اَللّـــــــــهُ نــُـــورُ السَّــــمواتِ وَ الأَرضِ

مشخصات بلاگ
نــــــــــور

" سَلامٌ عَلَی إل یاسِین "

منتظر مأیوس نیست. منتظر از درد هجر میسوزد

اما بشوق وصال سر زنده و امیدوار است .

انتظار یعنی امید به فردا

فردای وصال ...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مراجع عظام در سالروز تخریب قبور بقیع

جمعه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹ ق.ظ
قبور ائمه در بقیع


اشاره: هشتم شوال یادآور یکی از حوادث تلخ تاریخ است. در چنین روزی در سال 1344 ه.ق فرقه جعلی وهابیت در اقدامی خلاف شرع و مذهب همه مسلمانان، قبور فرزندان پیامبر در بقیع را به دلایل واهی تخریب کرد و داغی بر قلوب دوستداران فرزندان رسول خدا (ص) گذاشت. در هشتاد وهفتمین سالگرد این حادثه غمبار سخن چند تن از علمای بزرگ شیعه را در مورد این حرکت وحشیانه و این فرقه ضاله از نظر می گذرانیم.



مقام معظم رهبری:
وهابیت مثل اسرائیل

مردم را به دستهایی که امروز وحدت را می شکنند، توجه بدهید. با مردم هم صریح حرف بزنید. امروز، آن دستی که آمریکا علیه وحدت تجهیز کرده ، عبارت از همین دست پلید وهابیت است . این را صریح به مردم بیان کنید؛ پرده پوشی نکنید. از اول ، وهابیت را برای ضربه زدن به وحدت اسلام و ایجاد پایگاهی ـ مثل اسرائیل ـ در بین جامعه مسلمانها به وجود آوردند. همچنان که اسرائیل را برای این که پایگاهی علیه اسلام درست کنند، به وجود آوردند، حکومت وهابیت و این روسای نجد را به وجود آوردند تا داخل جامعه اسلامی ، مرکز امنی داشته باشند که به خودشان وابسته باشد و می بینید هم که وابسته اند. این ، همان ریشه وهابیت است که امروز ثمره پلید و خبیثه خودش را نشان می دهد.
وهابیت ، بر مبنای ایجاد اختلاف بین مسلمین به وجود آمده است . همین الان ما اطلاع داریم و می شناسیم که علمای حنابله غیر وهابی در عربستان سعودی ، دلشان از این وهابیها خون است . اینها حنابله ای هستند که وهابی نشدند. فقه ، همان فقه و مبنای فقهی ، همان مبنای فقه حنبلی است ؛ اما موازین و اصول وهابیت را قبول نکردند. اینها غالباً هم مطرودند؛ یعنی عموماً این افراد، داخل در حکومت هم نیستند. نه افتایی ، نه امامتی و نه هیچ منصب دیگر هم در اختیارشان قرار نمی گیرد. تعداد این افراد هم زیاد است .
اینها در ولادت رسول اکرم (ص) مولودیه می خوانند. در نظر سعودیها، خواندن مولودیه و امثال آن حرام است! نباید به پیامبر(ص ) «سیدنا رسول الله» گفت! نباید قبر پیامبر(ص ) را بوسید؛ چون حرام است! طبیعی است که این حکومت ، دشمن اسلام است .



آیت الله العظمی سبحانی:
عاشورای دوم

سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت(علیهم السلام) و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان، مراتب نفرت و انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند. هشتاد و چند سال پیش لشکر جهل و ضلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ با عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند. بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُورالله واللهُ مُتِمُ نُورِهِ وَلَو کرِهَ الکافِرُون»
قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت می نماید و می فرماید:«فى بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»
رسم خردمندان جهان، حتی رسم پیروان شرایع پیشین این بود که قبور بزرگان و پیامبران را تکریم نموده و با ساختن بنا بر قبور آنان، ادای احترام می کردند و هم اکنون قبر خلیل الرحمن در فلسطین اشغالی و قبور دیگر پیامبران و اوصیای آنان در کشورهای اردن و سوریه و مصر و عراق گواه این مطلب است. متأسفانه اعراب نجد، از فرهنگ اسلامی دور بوده و به جای عمل به آیه «قُل لا اساَلکم عَـلَیهِ أَجراً إلا المَوَدهَ فِى القُربى» به دشمنی برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار ده ها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم کردند.
روزی نیست که در حرمین شریفین آثار اسلامی تازه ای به بهانه توسعه حرمین نابود نشود و چیزی نمی گذرد که شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت دو شهر غربی به تمام معنی در آیند.



آیت الله العظمی صافی:

قبور مظلوم

هنگام ورود به قبرستان بقیع با الهام از آیه کریمه «فَاخْلَعْ نَعْلَیْک اِنَک بِالْوادِ الْمُقَدسِ طُوىً» پا را برهنه کردم و به سمت قبور مقدسه ائمه (علیهم السلام) متوجه شدم. ابتدا اذن دخول خواندم و آهسته قدم بر می دارم، با شدت اشتیاقی که به زیارت دارم و از ایران تا مدینه منوره برای کسب عنایات ائمه (علیهم السلام) آمده ام، آرام آرام قدم بر می دارم عیناً مانند کسی که یک گام به جلو بر می دارد و یک گام به عقب بر می گردد دل انسان با خبر است که با چه منظره تأسف انگیز و وضع توهین آمیز روبه رو می شود پس هر چه دیرتر برسم از این لحاظ که دیرتر این منظره را ببینم، بهتر است.
تا به قبور مطهره نرسیده بودم فکر می کردم قبور در چه حالت است؟ یا صورت ظاهر آنها به چه نحو است؟ خوب است قدری دورتر بایستم که اصلاً چشمم به قبور ویران شده فرزندان عزیز علی و زهرا (علیهم السلام) نیفتد. هر چه نزدیکتر می شدم صدای ضجه و شیون و ناله مردم و احساسات آنها را که مثل کسی که عزیزترین کسانش را از دست داده ناله می کردند بیشتر می شنیدم.
شاید بطور یقین بتوان گفت که در هیچ یک از مشاهد این قدر حال رقت به مردم و زوار دست نمی دهد.
ناچار بودم پیش بروم گاهی از پشت جمعیت سرم را قدری بلند می کردم که نگاه کنم، اما باز دلم راضی نمی شود اندکی جلوتر رفتم ناگاه چشمم به چهار صورت قبر افتاد که اندکی از زمین بلندتر و بر سمت سر هر یک سنگ کوچکی نصب بود، صدایم به گریه بلند و اشکم مسلسل وار جاری بود، شنیده بودم که وضع این قبور عزیز به همین شکل هاست اما شنیدن کی بود مانند دیدن، دیگر گریه به من فرصت نمی داد و توانایی اینکه سلام عرض کنم از فرط تأثر برایم نبود. به غیر از قبور مطهره، التفات به جای دیگر نداشتم گریه ها کردم، ناله ها داشتم نه من اینطور بودم که همه و بسیاری به مراتب از من بیشتر نالان و گریان بودند مانند بانوی فرزند مرده می گریستند. بالاخره در میان اشک جاری و گریه و ناله شروع به زیارت کردم. «اَلسلامُ عَلَیْکمْ اَئِمةِ الْهُدى...»


آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

وهابیت مشکل اسلام

در سال 1344 ه.ق وهابیها مدینه را تسخیر کردند. قاضی القضاتی به نام شیخ عبدالله مردم را جمع کرد و پرسید: در مورد تخریب قبور چه می گویید؟ قطعاً قصد قاضی وهابی نظرخواهی نبود و مردم مدینه می دانستند که آنها عده ای بیرحم هستند چون قبلاً قبور مکه و شهرهای دیگر را تخریب کرده بودند؛ از این رو عده زیادی سکوت کردند و عده ای هم از ترس، موافقت کردند، آنها هم قبور ائمه بقیع را که با عظمت ترین قبور آنجا بود تخریب کردند. فقط قبر پیامبر را باقی گذاشتند. البته آنها معتقد بودند که این بارگاه هم باید خراب شود ولی از ترس رویارویی با تمام مسلمانان از آن صرف نظر کردند که اکنون هم یک نقطه ضعف برای آنهاست، چرا که می گوییم اگر از آثار شرک است چرا آن را باقی گذاشتند؟! و اگر بگویند به خاطر ملاحظه مسلمین است، می گوییم که شما تقیه را حرام می دانید و اگر تخریب را یک جا جایز و در جای دیگر جایز ندانند؛ می گوییم مگر شرک دو گونه است؟!
آنها بوسیدن ضریح را شرک می دانند؛ می گوییم چرا بوسیدن حجرالاسود شرک و حرام نیست؟ می گویند: این سنت است؛ مگر می شود شرک در جایی سنت و جایز باشد و در جایی دیگر جایز نباشد. همچنین همه آنها جلد قرآن را می بوسند. در حالی که جلد قرآن یک تکه مقواست. اگر شرک نیست بوسیدن در و دیوار هم شرک نیست، اگر بگویند قرآن را به خاطر آن که از ناحیه خدا فرستاده شده می بوسیم، ما نیز می گوییم ما هم ضریح امامی را که از طرف خدا و فرستاده اوست می بوسیم. تعصب یک حجاب است و اجازه نمی دهد انسان مطالب واضح را هم بفهمد.
پیدایش فرقه وهابیت یکی از مشکلات و چالش های بزرگی است که دین مبین اسلام در طول تاریخ خود با آن روبه رو شده و به وسیله آن عقب افتاده است. بسیاری از دانشمندان اسلامی و بزرگان مسلمان، به زیارت اهل قبور می رفتند و این مسئله در بسیاری از کتب معتبر اسلامی آمده است و در زمان فقهای اربعه آنها هم چنین بود، حال چطور شد که همه مسلمانان اشتباه کردند جز این عده قلیل! این را هیچ عقلی نمی پذیرد.
تاریخ نویسانی همچون مسعودی (قرن4) در مروج الذهب و جهانگردانی مانند ابن جبیر و ابن بطوطه (قرن 7و8) همگی از وجود این بناهای باشکوه و پرعظمت در سفرنامه های خود خبر داده اند. تا این که ابن تیمیه در قرن هفتم و شاگرد او محمد بن عبدالوهاب در قرن دوازدهم پیدا شدند و بنای بر قبور را بدعت و حرام و شرک پنداشتند. هم اکنون نیز در دنیای اسلام ـ به جز حجاز ـ بناهای عظیمی بر قبور انبیای پیشین و بزرگان اسلامی، در کشورهای مختلف اسلامی دیده می شود که یادآور مسائل بسیاری است؛ از مصر گرفته تا هندوستان و از الجزایر تا اندونزی همه به آثار اسلامی باقیمانده در کشورشان احترام می گذارند و برای قبور بزرگان دین اهمیت ویژه ای قائل هستند. ولی در حجاز هیچ خبری نیست، چرا؟ دلیلش عدم تحلیل صحیح نسبت به مفاهیم اسلامی است.



آیت الله العظمی فاضل(ره):
عالم نماهای جاهل مأمور آمریکا

برای همه آگاهان روشن است که وهابیت که به اتفاق همه گروههای مسلمین، از اسلام خارجند و مولود کفر و یهود می باشد، هیچ فلسفه وجودی به جز مخالفت با اسلام و قرآن و ایجاد تفرقه میان مسلمین ندارد. این گروه نه تنها به دنبال هدم مظاهر مقدس شیعه، بلکه در صدد از بین بردن همه آثار و مقدسات اسلامی، از جمله مرقد نبی اکرم(ص) است و روزی قرآن و کعبه مقدسه را نشانه خواهند رفت. باید همه مسلمانان و شیعیان ضمن حفظ وحدت و آرامش، چاره ای اساسی برای حذف این مولود نامشروع یعنی وهابیت بنمایند.
همه می دانند ائمه طاهرین (سلام الله علیهم اجمعین) الگوی کامل توحید در میان انسانها و بشریتند و احترام به قبور آنان ریسمانی است محکم، برای تقرب به حق تبارک و تعالی و از مصادیق روشن «و من یعظم شعائر الله» است.
آمریکا روزی عده ای جاهل و عالم نما را مأمور تکفیر شیعه کرد و امروز به وسیله همان گروه دست به تخریب اماکن مقدسه زده است و به دنبال ایجاد جنگهای داخلی در کشورهای اسلامی است و این امری است که هوشیاری بیشتری را برای مسلمانان می طلبد. دشمنان اسلام و اهل بیت مطمئن باشند این حوادث، مسلمانان واقعی را در تعظیم و تکریم نسبت به اهل بیت مصمم تر خواهد ساخت.


آیت‌الله نوری‌همدانی:
داغ تخریب قبور بقیع هیچگاه فراموش نمی‌شود

آیت‌الله نوری‌همدانی با صدور پیامی با اشاره به با فرارسیدن هشتم شوال و حادثه مصیبت بار تخریب قبور ائمه بقیع(ع) گفت: روز هشتم شوال قلوب صدها میلیون شیعه و اهل سنت محب اهل بیت(ع) را جریحه‌دار کرد و هیچگاه داغ این مصیبت جانکاه فراموش نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، در این پیام آمده است:

«با فرا رسیدن هشتم شوال، خاطره غم انگیز و مصیبت بار تخریب قبور ائمه بقیع (ع) در خاطره مسلمانان بیدار که محبت اهل بیت پیامبر اسلام( ص) را برای خود افتخار می‌دانند و از آنجا که گوش شنوا و دل حق پذیر در برابر حدیث ثقلین و امثال آن دارند، تجدید می‌شود.

روز هشتم شوال به دست وهابیت، فرقه‌ای که دنیای استکبار برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان به وجود آورده است، بارگاه ملکوتی و بسیار باشکوه ائمه(ع) در بقیع با خاک یکسان شد و قلوب صدها میلیون شیعه و اهل سنت محب اهل بیت(ع) را جریحه دار ساخت و هیچگاه داغ این مصیبت جانکاه فراموش نخواهد شد.

ما ضمن محکوم کردن این عمل جنایتکارانه و تخریب توهین‌آمیز تمام آثار اسلامی که در عربستان و غیر آن وجود دارد، این مطلب را به فرقه وهابیت که با پیش گرفتن راه عناد و لجاجت هرگز در صحنه‌های مناظره با منطق و برهان حضور پیدا نمی‌کنند تا از تفرقه و اختلاف میان مسلمانان دست بردارند و به برادر کشی و ایجاد فساد خاتمه بدهند، اعلام می‌کنیم که امروز روز بیداری اسلامی است و نیاز است مسلمانان بیدار روز به روز با اتحاد و استقامت خود قدرت بیشتری پیدا کنند.

امروز مسلمانان بیدار مرزهای مخالفین را یکی پس از دیگری درهم خواهند شکست و سرلوحه کار خود را« واعتصموا بحبل الله و لا تفرقوا» قرار خواهند داد و حق خود را که همه آثار اسلامی متعلق به همه مسلمانان جهان است را احقاق خواهند کرد و اختلاف افکنان و مخالفان طریق اهل بیت علیهم السلام را به خاک سیاه خواهند نشاند.


آیت الله امینی:
عمل ننگین و تفرقه انگیز

مناسبتی تلخ است و آن حمله ننگین، کینه توزانه و وحشیانه عوامل سعودی نسبت به قبرستان بقیع و ائمه شیعه است. با این عمل ننگین خودشان کاری کردند که شیعیان حتی قبر ائمه را نبینند. واقعاً عمل ننگین و تفرقه انگیزی است، آیا مزد رسالت همین است؟ مگر اینها ذوی القربای پیغمبر نیستند؟ با ذوی القربای پیغمبر(ص) همین طور رفتار می کنید؟! این همه که پیغمبر(ص) فرمودند من اصلاً مزد رسالت نمی خواهم الا مودت اهل بیتم(علیهم السلام)، همین طور باید رفتار کنید؟ این عمل ننگین واقعاً شرم آور برای یک کشور اسلامی است که این کار را بکند و تفرقه انگیزی در این کار چرا؟ چرا این کار را می کنید؟ امیدواریم و انتظار داریم که مسئولان عالی رتبه سعودی تبعات این عمل را درک کنند و بدانند با این اقدامشان زائرین شیعه و غیر شیعه را ناراحت می کنند و جلوی این کارها را بگیرند و نمی دانم چرا مسئولان سعودی اجازه انجام این اقدامات را می دهند؟


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی